meaning of life

Allah menguji hamba-Nya dengan cara yang paling unik, apabila menjadikan kekurangan itu juga satu anugerah..

setiap kali duji bisikkan ke hati.. ALLAH sedang mendidik, bukankah itu bererti ALLAH menyayangi mu?

ALLAH tidak melupakanmu..

kenang DIA dalam setap ujian-NYA!


betapa banyak kepahitan masa lalu menjadi sangat manis pada masa sekarang...

ingat hakikat itu wahai diri yang sedang menangis pada hari ini..

ilmu kita yang terbatas tidak akan dapat menjangkau ilmu ALLAH yang maha luas!


belajar dari kesilapan masa lalu, cinta pada tugasan masa kini, bersangka baik pada masa akan datang...

INSHAALLAH akan ada senyuman di hati dan bibirmu.. :)




"Then when you have taken a decision, put your trust in Allah."
[ Surah Al-'Imran ; 159 ]

"Anyone whom Allah intends good, HE makes them to suffer from some affliction (test/pain)"

-Riwayat Al-Bukhari

It takes some pain to have those wonderful miracle and gift. Allah is listening to you you and you! HE KNOWS, EVERY SINGLE THING... ;)


Sunday, August 7, 2011

kelebihan bulan puasa

Nabi Sallallahu'alaihi wasallam menceritakan bahawa Jibrail a.s membacakan kepadanya Al-Quran setiap tahun sekali pada bulan Ramadhan dan pada tahun kewafatan Baginda sebanyak dua kali (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sayyidina Uthman bin Affan berkata: "Kalau hati kita bersih, kita tidak akan pernah kenyang daripada Al-Quran. Aku tidak menyukai satu hari yang aku tidak membaca mashaf al-Quran padanya."

Imam al-Baihaqi berkata: "Apabila Uthman wafat, mashafnya telah rosak kerana terlalu kerap dibaca."

Rabi' bin Sulaiman bercerita: "Al-Syafi'e mengkhatamkan Al-Quran pada bulan Ramadhan sebanyak 60kali. Pada bulan yang lain sebanyak 30kali."

Ibn Abdil Hakim berkata : "Apabila Ramadhan menjelang, Malik (Imam Malik bin Anas) meninggalkan periwayatan hadith dan diskusi dengan para ulama'. Beliau terus membaca al-Quran daripada mashaf."

Imam Abu al-Qasim al-Qushairi bercerita: "Setiap kali tiba bulan Ramadhan, Abu Bakar al-Shibli akan meningkatkan ketekunan ibadahnya. Ia berkata: 'Inilah bulan yang diagungkan oleh Allah. Maka aku mesti menjadi orang yang paling pertama mengagungkannya."

Ibrahim al-Nakha'i berkata: "Al-Aswab bin Yazid(ulama tabi'in di Kufah)mengkhatamkan Al-Quran pada bulan Ramadhan setiap dua hari sekali. Beliau tidur antara Maghrib dan Isyak. Selain bulan Ramadhan, beliau mengkhatamkannya setiap enam hari sekali."

Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hambali berkata: "Seorang Mukmin menghadapi dua Jihad pada bulan Ramadhan. Jihad puasa pada siang hari dan Jihad Qiam(solat sambil membaca Al-Quran) pada malam hari."

Daripada Abu Hurairah, Rasullullah Sallallahu'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud: "Rugilah seseorang yang memasuki bulan Ramadhan, namun bulan ini berlalu sementara dosa-dosanya masih belum diampuni." (Riwayat Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban)

No comments:

Post a Comment