meaning of life

Allah menguji hamba-Nya dengan cara yang paling unik, apabila menjadikan kekurangan itu juga satu anugerah..

setiap kali duji bisikkan ke hati.. ALLAH sedang mendidik, bukankah itu bererti ALLAH menyayangi mu?

ALLAH tidak melupakanmu..

kenang DIA dalam setap ujian-NYA!


betapa banyak kepahitan masa lalu menjadi sangat manis pada masa sekarang...

ingat hakikat itu wahai diri yang sedang menangis pada hari ini..

ilmu kita yang terbatas tidak akan dapat menjangkau ilmu ALLAH yang maha luas!


belajar dari kesilapan masa lalu, cinta pada tugasan masa kini, bersangka baik pada masa akan datang...

INSHAALLAH akan ada senyuman di hati dan bibirmu.. :)




"Then when you have taken a decision, put your trust in Allah."
[ Surah Al-'Imran ; 159 ]

"Anyone whom Allah intends good, HE makes them to suffer from some affliction (test/pain)"

-Riwayat Al-Bukhari

It takes some pain to have those wonderful miracle and gift. Allah is listening to you you and you! HE KNOWS, EVERY SINGLE THING... ;)


Tuesday, April 3, 2012

kembalikan aku ke dunia....


"Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: "Ya rabbku kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal saleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampai hari mereka dibangkitkan".
(Surah Al-Mukminuun:99-100)
'Kembalikanlah aku ke dunia'...
Ingatlah masa tidak akan berulang walau apa pun yang kita lakukan. Apabila ajal telah tiba, tidak dapat lagi untuk kita kembali semula ke dunia. Di kesempatan ini gunalah masa itu sebijak-bijaknya dengan amal kebaikan, amal soleh, amar makruf nahi mungkar.

Firman Allah SWT:-
"Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu) : "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu), maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik, sesungguhnya kami sekarang telah yakin. "

"Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayat petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi Neraka Jahanam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)."

(Surah Sajadah:12-13)

Terdapat satu lagi ayat al-Quran yang telah dibincangkan sebelum ini yang menjelaskan tentang permintaan kembali ke dunia iaitu dari (Surah Al-Mukminun:99-100). Sila klik di link dibawah untuk melihat perbincangan tersebut:-
'Kembalikanlah aku ke dunia....'

Jadi dikesempatan yang masih ada ini marilah kita bersama-sama saling mengingati dan berpesan-pesan antara satu sama lain dalam mengerjakan amal bakti kepada Allah SWT kerana apabila nyawa telah ditarik oleh malaikat maut, pada ketika itu tiada guna lagi penyesalan dan segalanya telah berakhir untuk kehidupan di dunia ini. Hadis Nabi SAW yang bermaksud, "Apabila mati anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan orang selepas kematiannya dan anaknya yang soleh yang mendoakan untuknya".


Kesimpulan:
1. Gunakanlah kesempatan masa yang ada sebaik-baiknya. Setiap orang di dunia ini dikurniakan 24 jam sehari. Maka pergunakanlah masa itu dengan diisi dengan perkara-perkara yang berfaedah dalam mengingati Allah.

2. Saling nasihat menasihati sesama muslimin muslimat dalam segala perkara supaya segala pekerjaan yang kita lakukan tidak sia-sia.

3. Gunakan kesempatan yang ada ini untuk melakukan kebaikan dalam mengerjakan amal bakti kepada Allah SWT.

4. Jadikan setiap pekerjaan yang kita lakukan itu menjadi ibadah kepada Allah dengan segala pekerjaan dimulai dengan 'Bismillah' dan diakhiri dengan 'Alhamdulillah'.

5. Berusaha untuk mendapatkan petunjuk dan hidayah daripada Allah SWT. Allah SWT tidak akan memberi petunjuk hidayah sekiranya kita tidak berusaha mendapatkannya ~LNH~

No comments:

Post a Comment